Vragen aan wethouder Huijsmans op 14 september 2020 met antwoorden B. Crijnen (Punt 1-15)
Vragen en opmerkingen 8 oktober 2020 met antwoorden colllege B&W ontvangen op op 15 januari 2021 (Punt 16-23)
Vragen en opmerkingen 23 december 2020 (Punt 23-28)
Vragen en opmerkingen 27 januari 2021 (Punt 29-31)
Vragen en opmekringen 12 april 2023 nog te beantwoorden (Punt 32-31)
Overzicht correspondentie en e-mailsParkeren Kethelstraat en Westvest
De bewoners van de hoek Westvest/Kethelstraat maken zich ernstig zorgen over de aangekondigde parkeertransitie. Er is begrip bij de bewoners, dat de gemeente de binnenstad autoluwer wil maken, maar dan moet er wel een alternatief worden geboden. Voor de vele 60+plussers in de bedoelde 91 woningen zijn de Prinsenhofgarage (11 minuten lopen) en Zuidpoortgarage (7.5 minuten lopen) nauwelijks een alternatief. Dit is tot de dichtsbijzijnde voetgangersingang van de garages. Ook daarna kan het zeker bij de Prinsenhofgarage nog een behoorlijke afstand tot de auto zijn.
Tevens vragen wij ons af of het autoluw maken zo'n vooruitgang wordt. Wij zien liever geparkeerde auto's langs de Oude Delft, Lange Geer en Achterom dan stapels oude fietsen, borreltafels en oude bankstellen, afgezet met gebroken glaswerk en bierdopjes. De kans hierop is met de vele studentenhuizen behoorlijk.
Voorgesteld alternatief
Natuurlijk kunnen wij ons vinden in minder autoverkeer in het oude centrum. Volgens ons is dit ook te bereiken door een inrijverbod voor de hele binnenstad, uitgezonderd vergunninghouders en hun bezoekers. Dat voorkomt het vele zoekverkeer van toeristen en bevordert tevens het bezoek aan de parkeergarages en dus huuropbrengst, omdat er geen alternatief is. Lijkt ons een veel aantrekkelijker alternatief voor de bewoners en hun gasten. Een inrijverbod is veel duidelijker dan de huidige vergunninggebieden, die door de toeristen niet begrepen worden.Vragen en/of opmerkingen 14-9-2020 (>>Top)
- Er wordt een keuze aangeboden van €200 voor straatparkeren of €300 voor de parkeergarage. Als je voor de parkeergarage kiest mag je niet meer op straat parkeren. Dus voor €300 neem je een abonnement op minstens 15 minuten lopen (7.5 heen en 7.5 terug) per keer, dat je de auto nodig hebt. Voor vele 60+plussers niet haalbaar. Zeker niet met boodschappen.
Antwoord 18/9/20:
In de binnenstad staan op straat geparkeerde auto's een kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte in de weg. Daarom willen we ervoor zorgen dat meer auto's in de parkeergarages worden geparkeerd en minder op straat. Hiervoor verlagen we de garagetarieven om de overgang tussen straatparkeervergunning en parkeergarage abonnement te verkleinen. Hiermee stimuleren we het gebruik van de parkeergarages door bewoners. Parkeren in de parkeergarages is niet verplicht. Parkeren op straat met een vergunning blijft mogelijk voor de 1e auto, alleen wel tegen een hoger tarief dan nu het geval is. Voor de 2e en volgende auto wordt de parkeervergunning op straat afgeschaft. Voor hen wordt een garageabonnement beschikbaar gesteld als alternatief. Gezien het gebrek aan ruimte in de binnenstad moeten we keuzes maken in hoe de openbare ruimte gebruikt wordt. Dat parkeren niet altijd voor de deur kan moeten we daarom accepteren. Laden en lossen in de nabijheid van de eigen woning blijft overigens mogelijk en ook is aandacht voor het parkeren van gehandicapten.
Reactie bewoners: Er zijn 3 laad- en losplaatsen op de Westvest, die voor de Kethelstraat al redelijk ver weg zijn, indien je zware lading hebt. Deze plaatsen zijn echter van maandag t/m vrijdag tot 18 uur. In de weekeinden en 's avonds kan je laden/lossen daardoor vergeten en wordt je in de praktijk tot een overtreding gedwongen. De bewoners die overdag werken hebben dus bijna geen mogelijkheden.
Antwoord 18/02/21
Op de Westvest kan laden en lossen inderdaad plaats vinden op de laad- en losvakken. Laden en lossen mag ook plaats vinden als uw auto in een parkeervak staat. Hierbij moet dan echter wel duidelijk sprake zijn van directe laad- en losbeweging en niet van (kortstondig) parkeren. Zijn de laad- en losvakken niet beschikbaar en zijn de parkeervakken in de omgeving bezet, dan is laden en lossen ook mogelijk door op de rijbaan even stil te staan voor de directe laad- en losbeweging.
- De bewoners van Kethelstraat en Westvest zullen in eerste instantie kiezen voor een straatvergunning om het lopen te vermijden. Er blijven slechts 25 plaatsen in de buurt op de Westvest over. Als daar geen plaats is (en die kans is groot) moet je meer dan 10-15 minuten omrijden naar de Gasthuisplaats. Pure milieuvervuiling. Dit is te voorkomen door de uitgang van de Westvest aan de Zuidwal kant te leggen. Voorkomt tevens de gevaarlijke kruising tussen Westvest en Binnenwatersloot. De stoplichten om het nog veiliger te maken staan er ook al.
Antwoord 18/9/20:
Door het parkeren in de parkeergarages te stimuleren krijgen we ruimte om het autoluwplusgebied uit te breiden. Hoe dat er precies uit moet zien staat nog niet vast. Bewoners, bedrijven en andere betrokkenen worden in het najaar van 2020 over de te nemen stappen in dit project geïnformeerd: wanneer doen we wat (in de tijd) en hoe ziet de participatie er uit (bij welke stappen worden de bewoners, bedrijven en anderen betrokken).
- Het zou al veel logischer zijn als je met een vergunning van €300 mag straatparkeren en eventueel kan uitwijken naar een garage.
Antwoord 18/9/20:
De druk op de openbare ruimte in Delft is groot - met name in de binnenstad. Dit terwijl er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn in de parkeergarages. Om de openbare ruimte op een andere manier te kunnen gebruiken willen we bewoners verleiden om structureel te parkeren in de parkeergarages. Een vergunning waarbij op straat geparkeerd mag worden, met als optie om uit te wijken naar de parkeergarages, geeft onvoldoende mogelijkheden om een kwaliteitsimpuls op straat te maken. Er blijft dan een reservering van openbare ruimte nodig om auto's te kunnen parkeren.
- Er is sprake van het opheffen van 550 parkeerplaatsen op straat. Op parkerendelft.com geconstateerd, dat deze plaatsen niet altijd beschikbaar zijn. O.a.op marktdagen en bij evenementen. Wat moet een bewoner doen als de garages vol zijn? Blijven rondrijden tot er plaats is? Hij mag immers niet meer op straat parkeren.
Antwoord 18/9/20:
Er is kritisch gekeken naar de beschikbare restcapaciteit in de parkeergarages. Zo worden alleen abonnementen in die garages uitgegeven waar ook voldoende ruimte beschikbaar is (zuidpoort- en prinsenhofgarage). Op basis daarvan is bepaald dat maximaal 525 parkeerabonnementen in deze parkeergarages beschikbaar zijn voor bewoners van de binnenstad. Hierbij is het goed om op te merken dat er niet op alle momenten 525 parkeerplaatsen vrij hoeven te zijn. In de berekening is namelijk rekening gehouden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen. Overdag is een groot gedeelte bewoners bijvoorbeeld weg, waardoor deze parkeerplaatsen door bezoekers van de binnenstad gebruikt kunnen worden.
Als we er in slagen om 525 binnenstadbewoners te verleiden om te parkeren in de parkeergarages, dan ontstaat ruimte op straat om parkeerplaatsen te verwijderen zonder de parkeerdruk te laten toenemen. Of, hoeveel en waar parkeerplaatsen precies verdwijnen staat op dit moment niet vast en wordt samen met bewoners en ondernemers bepaald. De intentie is wel om het autoluwplusgebied uit te breiden in de Zuidelijke binnenstad.
De bezetting van de parkeergarages blijven wij monitoren. Het kan op enkele piekmomenten voorkomen dat een garage vol staat en dat even gewacht moet worden. Op het moment dat de parkeergarages structureel (te) vol zijn, worden aanvullende maatregelen genomen.
Reactie bewoners: Dit is volgens ons een redeneerfout. De op te heffen 525 parkeerplaasen worden momenteel ook dubbelgebruikt, dus zijn allemaal nodig. Daarnaast zijn de bewoners op zaterdag vaak thuis en is er extra winkelend publiek. Nu zien wij al op parkerendelft.com, dat er op zaterdag tussen 12 en 15 uur niet voldoende plaatsen zullen zijn en dat in coronatijd met 25% minder winkelend publiek. Gaarne reactie.
Antwoord 18/02/21
Bij de berekening van de aantallen beschikbare bewonersabonnementen in de garage is ook rekening gehouden met het verplaatsen van bezoekers van de binnenstad, die bijvoorbeeld op de Gasthuisplaats parkeren, naar de garage. Ondernemers die met een vergunning overdag gebruik maken van de vergunninghoudersparkeerplaatsen, kunnen gebruik blijven maken van de resterende vergunninghoudersparkeerplaatsen.De daadwerkelijk beschikbare restcapaciteit in de garages is hoger dan in het parkeer route informatiesysteem (PRIS) en op de website van parkerendelft.com wordt weergegeven. De informatie op de PRIS en op de website is bedoeld voor de bezoekers aan Delft. Het aantal vrije parkeerplaatsen dat wordt weergegeven op de PRIS en op de website wordt als volgt vastgesteld: de capaciteit wordt verminderd met de gereserveerde parkeerplekken voor de abonnementhouders en met de bezoekers van Delft die op dat moment in de garage staan geparkeerd.
In werkelijkheid is de bezetting van de garage lager. In de informatievoorziening op de PRIS en op de website wordt namelijk 24/7 een parkeerplaats voor abonnementhouders gereserveerd terwijl nooit door alle abonnementhouders gelijktijdig wordt geparkeerd (een deel van deze abonnementhouders is bijvoorbeeld kantoorpersoneel dat alleen doordeweeks overdag parkeert). Voor de berekening van de mogelijk uit te geven bewonersabonnementen is de werkelijke bezetting op verschillende maatgevende momenten gedurende de week gebruikt.
Niet alle toekomstige bewoners met een garageabonnement hebben een parkeervraag op de piekmomenten in de huidige bezetting. Bij het bepalen van het maximumaantal uit te geven bewonersabonnementen is rekening gehouden met aanwezigheidspercentages van bewonersparkeren. Op basis daarvan is er voldoende restcapaciteit beschikbaar om voor binnenstadsbewoners maximaal 425 bewonersabonnementen uit te geven voor de Prinsenhofgarage en 100 voor de Zuidpoortgarage.
- De woningen, die op het voormalige terrein van V&D worden gebouwd krijgen geen parkeerplaats. Daarnaast zijn/worden er in onze buurt grotere gebouwen opgesplitst in appartementen. Als voorbeeld Oude Delft 1 (3) , Achterom 1 (?) en het oude kantongerecht (15). De bezoekers van de congresruimte en het hotel van het Arsenaal Delft zal ook tot een hogere bezetting van de Zuidpoortgarage leiden. Wij trekken dan ook in twijfel of er in de toekomst genoeg parkeerplaatsen in de garages zijn om de voorgestelde parkeertransitie te verwezenlijken. Zeker als mogelijk de Gasthuisplaats ook verdwijnt.
Antwoord 18/9/20:
Bij het bepalen van de restcapaciteit in de parkeergarages is ook de parkeerbehoefte van nieuwe ontwikkelingen meegenomen (voor zover zij gebruik maken van de openbare parkeergarages). Ook is rekening gehouden met extra parkerende bezoekers op het moment dat de parkeerplaatsen op de Gasthuisplaats verdwijnen. Daarmee verwachten wij voldoende restcapaciteit beschikbaar te hebben in de parkeergarages.
Vraag bewoners: In hoeverre hebben de bewoners van OD 1 (voorbeeld), dat opgesplitst is in 1a t/m 1c recht op een parkeervergunning.
Antwoord 18/02/21
Bij nieuwbouw of verbouw wordt getoetst aan de nota Parkeernormen Delft. Als de parkeerdruk na de verbouwing of nieuwbouw groter is dan in de voorgaande situatie, dan vindt uitsluiting van vergunningen plaats voor de aanvullende parkeerbehoefte. Ook voor nieuwe ontwikkelingen die in het autoluwplusgebied worden gerealiseerd, zoals op de V&D locatie, worden geen parkeervergunningen uitgegeven om op straat te parkeren. Door het blokkeren van vergunningen wordt de omgeving van de ontwikkeling beschermd tegen extra parkeerdruk.Bij een splitsing van een woning in kleinere eenheden kan het zijn dat de oude parkeervraag groter was dan de nieuwe gesplitste situatie. Dan vindt er geen blokkade op het uitgeven van vergunningen plaats. Voor de Oude Delft 1a t/m 1c is geen beperking voor het aanvragen van parkeervergunningen.
- Bewoners van de binnenstad, die nu dure parkeerplaatsen huren. o.a. bij Parkbee Westvest en de Kampveldgarage zullen zeer begrijpelijk ook gebruik willen maken van het tarief van €300. Naar onze mening hebben zij ook recht op dit tarief. Daardoor zullen plaatsen in deze garages ongebruikt blijven staan en ontstaat er mogelijk een tekort aan parkeerplaatsen.
Antwoord 18/9/20:
De garageabonnementen zijn alleen beschikbaar voor die bewoners die het recht hebben om een straatvergunning aan te schaffen. Heeft een ontwikkeling het parkeren bijvoorbeeld op eigen terrein opgelost, dan zijn de goedkope abonnementen in de openbare parkeergarages niet beschikbaar voor deze bewoners. Daarmee voorkomen we dat een tekort aan parkeerplaatsen in de openbare parkeergarages ontstaan en dat private parkeergarages ongebruikt blijven.
Reactie bewoners: Elke binnenstadbewoner, die geen parkeermogelijkheid op eigen terrein heeft, kan dus een parkeervergunning aanvragen. Een gehuurde garage is immers geen eigen terrein. Lijkt ons trouwens moeilijk controleren of iemand op het moment van een vergunningaanvraag van een gehuurde garage gebruik maakt. Ditzelfde geldt ook voor nieuwe bewoners na een verhuizing, die niet per definitie van een gehuurde parkeervoorziening van de vorige bewoner gebruik kunnen maken Gaarne reactie.
Antwoord 18/02/21
De gemeente houdt een lijst bij van adressen waar de vergunninguitgifte voor het parkeren op straat beperkt is, de lijst parkeren op eigen terrein (POET-lijst). Deze adressen blijven op deze lijst staan ook na doorverkoop of verhuur van het pand. Op deze lijst staan niet alleen adressen waarbij daadwerkelijk de parkeerbehoefte op eigen terrein is opgelost. Hier staan ook adressen op waarbij ten tijde van een omgevingsvergunningaanvraag de parkeerbehoefte op andere wijze is voorzien, bijvoorbeeld door huur of koop van parkeerplaatsen elders of waarbij sprake is van toepassing van de nulvergunningregeling of autoluwplusregeling uit de nota Parkeernormen Delft. Alle adressen waarbij sprake is van voorgaande situaties en de omgevingsvergunning na augustus 2009 is verstrekt zijn opgenomen op deze POET-lijst. Als op een desbetreffend adres in de binnenstad geen bewonersvergunningen aanvraagbaar zijn, kan ook geen gebruik worden gemaakt van de bewonersabonnementen met korting in de garages. Wel kan een garageabonnement tegen het volle tarief worden afgesloten.De gemeente wil elektrische auto's stimuleren. Als de eigenaar voor de parkeergarage kiest, dient hij na het opladen de auto te verplaatsen. Bewoners van Westvest/Kethelstraat moeten afhankelijk van de garage 15-22 minuten extra lopen voor deze verplaatsing. Niet erg stimulerend. Hetzelfde geldt voor de geplande oplaadplaats op de Westvest. Als er na het opladen geen parkeerplaats is, is de oplaadplaats ook niet erg zinvol.
Antwoord 18/9/20:
Met de groei van het aantal elektrische auto's neemt de druk op laadpalen steeds verder toe. Daarom is het belangrijk dat mensen van een laadplek geen parkeerplek terwijl de auto al is opgeladen. Als de auto is opgelden moet deze verplaatst worden. Dat is in de openbare ruimte zo en geldt ook voor de parkeergarages. Mocht het besluit worden genomen om het autoluwplusgebied uit te breiden, dan betekent dit inderdaad dat een grotere afstand afgelegd moet worden om de auto te verplaatsen wanneer deze is opgeladen.
We monitoren het gebruik en capaciteit van de laadpalen in de parkeergarages en nemen maatregelen indien daar aanleiding voor is.
Reactie bewoners: Er wordt gewaarschuwd voor extra brandgevaar van elektrische auto's in parkeergarages. In ieder geval om de oplaadplaatsen niet te ver van de uitgang te plaatsen. Welke voorzieningen worden hiervoor getroffen?
Antwoord 18/02/21
De onderzoeken naar brandveiligheid en het laden van elektrische auto’s in parkeergarages volgen wij nauwgezet. In Delft zijn in de parkeergarages van ParkerenDelft de laadplaatsen voor elektrische auto’s, zoals in de laatste onderzoeken geadviseerd, bij de uitgangen gesitueerd. Daarnaast zijn in alle garages installaties aanwezig die (uitlaat)gassen naar buiten blazen.De bewoners van de Kethelstraat/Westvest vinden de bezoekersvergunning ideaal. De bezoekersvergunning is voor de vele 60+plussers belangrijk om niet in een sociaal isolement te komen. De vergunning heeft echter weinig zin als er geen parkeerplaatsen meer tegenover staan. Je kan met de bezoekersvergunning immers niet naar de parkeergarage.
Antwoord 18/9/20:
Bezoekers van bewoners kunnen op straat blijven parkeren in de binnenstad. De bezoekersvergunning blijft namelijk onder dezelfde voorwaarden bestaan. Het uitgangspunt bij de uitbreiding van het autoluw-plusgebied is dat de parkeerdruk gelijk blijft aan de huidige situatie. Daarmee blijft er voldoende ruimte op straat om bezoekers te laten parkeren. Bij een uitbreiding van het autoluw-plusgebied kan de loopafstand tot het vinden van een parkeerplaats wel toenemen. Dat is echter afhankelijk van de specifieke invulling van het autoluw-plusgebied die gekozen gaat worden.
Reactie bewoners: Dit geloven jullie toch zelf niet. Er zijn nu 's avonds al nauwelijks mogelijkheden voor bezoekers. Onze bezoekers zijn nu al vaak aangewezen op de Gasthuisplaats. En als die verdwijnt ....
Antwoord 18/02/21
Zoals eerder geantwoord is het uitgangspunt voor het verwijderen van parkeerplaatsen dat de parkeerdruk op straat niet toe gaat nemen. Wel kan de loopafstand door uitbreiding van het autoluwplusgebied toenemen. De grenzen van de uitbreiding en de inrichting van het autoluwplusgebied liggen nog niet vast. Dit onderwerp zullen we met belanghebbenden nader uitwerken in het project Ruimte in de Binnenstad.- De gemeente wijst op het openbaar vervoer als alternatief voor de auto. Vele 65+plussers vinden dit geen fijn alternatief, zeker na 22 uur niet. Zolang de coronatijd duurt, is het voor 65+plussers zeker geen alternatief. Het openbaar vervoer is uitstekend als je de grote steden wil bezoeken. Maar het Belvedere museum in Heerenveen kost 4 uur en 5 minuten enkele reis. Met een dalurenkaart van de NS ga je het museum nauwelijks halen, laat staan bezoeken. En dit geldt voor vele favoriete bestemmingen van 65+plussers.
Antwoord 18/9/20:
Een groot deel van de openbare ruimte wordt in beslag genomen door geparkeerde auto’s. Om de openbare ruimte anders te kunnen gebruik willen we minder geparkeerde auto’s op straat. Dat doen we door een alternatief te bieden in de parkeergarages. Tegelijkertijd willen we mensen voldoende opties bieden om hun verplaatsingen te kunnen maken. Eén van die opties is het Openbaar Vervoer. Als er goede alternatieven beschikbaar zijn is het bezit van een eigen auto niet langer een voorwaarde voor reizen. Kortom: we willen het gebruik van andere vervoersmiddelen stimuleren, maar verplichten mensen niet om daar gebruik van te maken. Iedereen kan zelf een afweging maken over welk vervoersmiddel het beste aansluit bij een te maken verplaatsing.
- Ook wijst de gemeente op de deelauto als alternatief. Deze is mogelijk handig voor de snelle zware boodschappen, mits erin de buurt van de Westvest/Kethelstraat er één zou staan. Voor dagtrips is de deelauto echter onbetaalbaar met een Greenwheels tarief van €6 per uur en €0.34 per km. De 65+plusser zal voor zijn uitstapje wisselend voor het openbaar vervoer, fiets of auto kiezen. Deelauto is voor lang niet iedereen een alternatief.
Antwoord 18/9/20:
Hetzelfde principe geldt voor de deelauto – het gaat vooral om het bieden van voldoende keuzemogelijkheden zodat het bezit van een eigen auto niet noodzakelijk is. We zien dat de deelauto voor veel mensen een goed alternatief vormt voor het bezit van de eigen auto. Zeker als de eigen auto alleen incidenteel wordt gebruikt. Het gebruik van de deelauto wordt ook steeds goedkoper. Met name wanneer dit wordt afgezet tegen de kosten van een eigen auto (verzekering, belasting, parkeren, etc.).
- Wij begrijpen dat een autoluwe binnenstad aantrekkelijk wordt gevonden door de gemeenteraad voor het winkelend publiek en toerisme. Naar onze mening wordt er met de voorgestelde parkeertransitie echter te weinig rekening gehouden met de belangen van bewoners van diezelfde binnenstad.
Antwoord 18/9/20:
De gemeenteraad heeft een besluit genomen om een aantal zaken in het parkeerbeleid aan te passen. Daarbij zijn alle verschillende belangen zorgvuldig tegen elkaar afgewogen – ook die van de bewoners van de binnenstad. Uiteindelijk hebben de maatregelen als doel om de aantrekkelijkheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van Delft te borgen. En daar profiteren ook de bewoners van de binnenstad van.
Daarbij benadrukken wij nogmaals dat er nog geen besluit is genomen over de uitbreiding van het autoluwplusgebied. De komende maanden worden bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden hierbij betrokken. Ook daarin wordt uiteindelijk een belangenafweging gemaakt.
- De panden langs de Spoorsingel horen veel meer bij de oude binnenstad, dan onze appartementen. Het steekt dan ook behoorlijk, dat daar ten behoeve van die bewoners op nauwelijks 10 meter van de ingangen van de parkeergarage parkeerplaatsen op de stoep zijn gemaakt en wij min of meer naar de parkeergarage worden gedwongen. Dat is met verschillende maten meten.
Antwoord 18/9/20:
Ook in de schil zijn de tarieven aangepast om het gebruik van parkeerplaatsen in de parkeergarages te stimuleren. Op de Spoorsingel zijn in de huidige situatie weinig parkeerplaatsen gelegen. Wanneer er meer ruimte op straat ontstaat wordt ook in de Spoorsingel bekeken of parkeerplaatsen van straat weggehaald kunnen worden. Onze ambitie om de auto een minder dominante rol te geven in de openbare ruimte reikt verder dan de binnenstad.
- De bewoners van Westvest/Kethelstraat hebben de zorgen over parkeren al sinds 2002 aangekaart. De wethouders Koning en Junius hebben om ons gerust te stellen mogelijkheden aangegeven als de parkeergarage onder het stadhuis en Engelsestraat. Beiden op loopbare afstand maar niet doorgegaan. Er wordt daarna ook geen redelijk alternatief meer geboden.
Antwoord 18/9/20:
Met de Zuidpoort en Prinsenhofgarage zijn wij van mening dat er een aanvaardbaar alternatief wordt geboden op acceptabele loopafstand voor het parkeren op straat.
Reactie bewoners: Onze woningen liggen in B-vergunningengebied het verst weg van de bedoelde parkeergarages. De gemeente kan van mening zijn, dat het voor bewoners een acceptabele afstand is, maar het zijn de bewoners en met name de 65+plussers, die het moeten lopen. Zeker omdat de afstand tot de parkeergarages een veelvoud is van de CROW publicatie uit 2018 aangegeven acceptabele loopafstand van circa 100 meter. Die 100 meter achten wij ook niet haalbaar in de binnenstad, maar wat ons wordt aangeboden is absurd.
Antwoord 18/02/21
In het project Ruimte in de Binnenstad zullen we bespreken op welke wijze bij uitbreiding van het autoluwplusgebied aanvullende maatregelen genomen kunnen worden voor mensen die slechter ter been zijn. Voor anderen achten wij de loopafstanden tot de garages acceptabel gezien de binnenstedelijke omgeving.- Er wordt beweerd, dat de bewoners zijn betrokken in de parkeertransitie. Kennelijk zijn dat bewoners geweest, die over een vaste parkeerplaats beschikken of geen auto hebben. Zij zullen voor een autoluwe binnenstad zijn. Wij zijn er in ieder geval niet in betrokken.
Antwoord 18/9/20:
Bij de voorbereiding van parkeertransitie zijn verschillende partijen betrokken geweest. In aanloop naar de besluitvorming zijn veel reacties binnengekomen vanuit verschillende belangenverenigingen, ondernemers en bewoners. Bij het besluit voor de parkeertransitie heeft de raad al deze verschillende reacties meegewogen.
Het komende jaar gaan we nog in gesprek met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden over de potentiële uitbreiding van het autoluwplusgebied.
Reactie bewoners: Meerdere bewonersverenigingen waren negatief over de parkeerstransitie Zo ook de vereniging, die ons vertegenwoordigt. Lees de reactie Oude en de Nieuwe Delf. Wij constateren, dat de wensen van de bewoners zijn genegeerd. De bewoners van de Westvest tussen de Prinsenhofgarage en onze woningen beschikken bijna allemaal over een eigen parkeerplaats. Zij zullen voor de parkeertransitie zijn, omdat dan het verkeer bij hun verminderd. Het is maar wie je het vraagt.
Antwoord 18/02/21
De wensen van de bewonersbelangenverenigingen zijn niet genegeerd. Diverse belangenverenigingen hebben schriftelijk reactie gegeven en vaak is er ook gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot inspreken. De raadsleden hebben kennisgenomen van de diverse standpunten en hebben deze meegewogen in de discussie en besluitvorming. Ook na de besluitvorming heeft de wethouder met diverse belangenverenigingen gesproken. De keuzes over uitbreiding van het autoluwplusgebied en de inrichting daarvan moeten immers nog genomen gaan worden. In het project Ruimte in de Binnenstad zal dit een vervolg krijgen. Ook de belangenverenigingen zullen in dit project betrokken worden.- Bewoners, die een vergunning voor de Prinsenhofgarage nemen, zullen gezien de afstand gaarne van de fiets gebruik maken. Er zijn nauwelijks mogelijkheden de fiets veilig bij de garage te parkeren.
Antwoord 18/9/20:
Bij het project ‘ruimte voor de binnenstad’ wordt gekeken naar mogelijkheden om extra stallingsmogelijkheden voor fietsen te maken bij de parkeergarages. Wij zijn het met u eens dat dit een belangrijk aspect is om het gebruik in het voor- en natransport te faciliteren.
Aanvullende vragen en opmerkingen 8 oktober 2020 (>>Top)
- Wij vragen ons af waarom het bedrijf MIDD op de Westvest 2 parkeervergunningen krijgt en daarmee 2 van de 25 toch al schaarse parkeerplaatsen bezet, terwijl zij op hun binnenterrein over vrije plaatsen beschikken.
Antwoord college b&w ontvangen 15-1-2021
Het parkeerbeleid in Delft is er wel zoveel mogelijk op gericht om het gebruik van parkeerplaatsen op eigen terrein te stimuleren. Sinds augustus 2009 worden nieuwe ontwikkelingen in Delft daarom standaard op een lijst met parkeerplaatsen op eigen terrein (POET-Iijst) bijgehouden. Op deze POET-Iijst wordt geregistreerd welke vergunningen voor dat adres geblokkeerd zijn en eventueel welke nog beschikbaar zijn. Op hoofdlijnen betekent dit dat gebruikers van ontwikkelingen die vallen onder parkeren op eigen terrein opgeleverd na augustus 2009 niet in aanmerking komen voor parkeervergunningen om te parkeren op straat, tenzij een verrekening met de voorgaande situatie uitgifte van enkele vergunningen toch mogelijk maakt.
Het adres Westvest 2 staat niet op deze POET-lijst. Daarmee komen de gebruikers formeel in aanmerking voor (bedrijfs)parkeervergunningen. Op dit moment (peildatum januari 2021) zijn er op het adres Westvest 2 echter geen parkeervergunningen uitgegeven.
Reactie bewoners: De vraag betreft 2 parkeervergunningen van het bedrijf MIDD op Westvest 143-145. Het misverstand is begrijpelijk, maar het antwoord onzorgvuldig, daar Westvest 2 helemaal niet bestaat en dus ook geen binnenterrein heeft. Dus gaarne nieuwe reactie.
Antwoord 18/02/21
Onze excuses voor dit misverstand over het adres. Het adres Westvest 143-145 staat niet op de POET-lijst. Daarmee komen de gebruikers formeel in aanmerking voor (bedrijfs)parkeervergunningen. Zoals eerder aangegeven geldt de uitsluiting van parkeren op eigen terrein voor parkeervergunningen alleen voor ontwikkelingen waarvoor een omgevingsvergunning is afgegeven gerealiseerd na augustus 2009. Westvest 143-145 is voor deze tijd gerealiseerd met parkeren op eigen terrein en is niet uitgesloten van parkeervergunningen om op straat te parkeren.Het tarief van €300 voor een plaats in de parkeergarage is aantrekkelijk, mits de garage dichterbij was. De bewoners zijn echter zeer wantrouwend, dat dit tarief niet blijvend is en slechts een tijdelijk lokkertje. Kan er een garantie worden gegeven, dat de tarieven uitsluitend voor inflatie worden gecorrigeerd?
Antwoord college b&w ontvangen 15-1-2021
Dit college is niet voornemens om de tarieven voor de garageabonnementen de komende jaren te wijzigen. Alleen een indexatie van de tarieven zal mogelijk plaats vinden. Over de periode daarna kunnen geen harde garanties worden gegeven, dat is aan volgende colleges.Op de Westvest zijn aanmerkelijk minder parkeerplaatsen teruggekeerd dan in het verleden besproken. Komt door de tailtrack ten behoeve van tramlijn 19, maar ook de parkeerplaatsen voor Westvest 141 tot 153 zijn niet teruggekeerd. De Westvest valt in onze ogen niet onder het gebied dat voor een kwaliteitsimpuls van de binnenstad in aanmerking komt. De stoepen voor Westvest 141 tot 153 zijn tot 8 meter breed. Met een paar eenvoudige steentjes zijn hier bijna kosteloos parkeerplaatsen te maken. Op de Spoorsingel is het ook zo gedaan. Hiermee kan een klein deel van de parkeerplaatsen op acceptabele afstand van de binnenstad naar de Westvest worden verschoven.
Antwoord college b&w ontvangen 15-1-2021
ln de binnenstad streven wij naar een kwaliteitsimpuls door het verminderen van het autoverkeer. Hiermee ontstaat er meer ruimte voor de voetganger en voor bijvoorbeeld groen, fietsparkeren, terrassen en verblijven. Om invulling te kunnen geven aan deze verbetering van de leefbaarheid is een gefaseerde uitbreiding van het autoluw-plus gebied in de binnenstad noodzakelijk. ln het kader van het project "ruimte" voor de binnenstad' worden bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden uitvoerig betrokken bij de uitwerking van de autoluwe binnenstad. Daarin komen onder andere de volgende vragen aan bod:
• Wat wordt de begrenzing van het nieuwe autoluw-plus gebied?
• Hoe blijft de binnenstad toch bereikbaar?
• Wat zijn de parkeeruitzonderingen (onder andere invalideparkeerplaatsen, laad/losplaatsen en deelauto's)?
• Kunnen we een kwaliteitsimpuls geven aan de binnenstad en wat betekent een kwaliteitsimpuls voor de herinrichting van het autoluwplus gebied?
Of de Westvest onderdeel uit moet maken van het autoluw-plus gebied en wat dit betekent voor de (her)inrichting wordt nader bepaald in dit traject. Belanghebbenden (zoals bewoners, ondernemers en belangenverenigingen) zullen bij dit traject betrokken worden. U wordt hiervoor nog benadert. ln zijn algemeenheid is het niet onze intentie van om nieuwe parkeerplaatsen in de openbare ruimte te creëren. Het streven is juist om de auto minder dominant te laten zijn op straat. Ook in de Spoorsingel zijn mogelijkheden om in de toekomst parkeerplaatsen van straat te verwijderen, zeket gezien de nabijheid van de Prinsenhofgarage en het feit dat parkeren in de parkeergarages gestimuleerd wordt.- Voor de bewoners van de Westvest/Kethelstraat zou het behoud van de Gasthuisplaats als parkeergelegenheid voor bewoners een acceptabel alternatief zijn, als het gebied autoluw wordt. Bij een herinrichting van de Gasthuisplaats kan men rekening houden met een parkeergarage voor bewoners tegen dezelfde tarieven als de Zuidpoort en Prinsenhofgarage.
Antwoord college b&w ontvangen 15-1-2021
Zoals aangegeven staat de exacte begrenzing en invulling van de uitbreiding van het autoluw-plus gebied nog niet vast. ln het project Ruimte voor de Binnenstad wordt hier nader invulling aan gegeven samen met verschillende belanghebbenden. Ook de ruimtelijke invulling van de Gasthuisplaats is hierin ondenrwerp van gesprek.
- Gezien het feit, dat de overige bewoners van de Westvest gezien hun parkeergarages totaal andere belangen hebben bij de parkeertransitie willen wij graag deelnemen aan het bewonersoverleg. Wij voelen ons niet vertegenwoordigt door deze bewoners.
Antwoord college b&w ontvangen 15-1-2021
ln het project ruimte voor de binnenstad zoeken wij actief naar input van bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Wij nodigen u van harte uit om te participeren in dit traject en met ons mee te denken over de toekomstige ruimtelijke invulling van de binnenstad en de positie die de Westvest daarin zou moeten innemen.
- Is er een gemeentelijke verordening mogelijk, dat uitsluitend fietsen in rijklare toestand in de openbare ruimte mogen worden geplaatst? Uitgezonderd lekke banden onmiddelijk verwijderen, indien niet rijklaar. Voorkomt een hoop ergernis.
Antwoord college b&w ontvangen 15-1-2021
De Algemeen Plaatselijke Verordening Delft (APV) bevat een aantal regels om overlast van fietsen en bromfietsen te voorkomen. Zo is het verboden om fietsen of bromfietsen te plaatsen buiten fietsenrekken of fietsparkeervoorzieningen als daardoor verkeeronveiligheid, schade of hinder ontstaat. Bovendien is het verboden om fietsen langer dan 28 dagen op dezelfde locatie op de weg te laten staan of fietsen, die rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een verwaarloosde toestand verkeren, op de weg te laten staan.
Periodiek wordt hier op gehandhaafd. Natuurlijk is het ook mogelijk om hier een melding van te maken, zodat aanvullend gehandhaafd kan worden.
- Veel bewoners vrezen het straatbeeld op onderstaande foto's. Als wij dit straatbeeld met veel fietsen en zitjes met oude bankstellen kunnen verwachten, zien wij liever auto's. Dit is echt geen kwaliteitsimpuls. Welke maatregelen gaat de gemeente hiertegen ondernemen? Eerder hebben de bewoners tevergeefs verzet geboden tegen de tunnel onder de Kapelsbrug. Het resultaat drugsgebruik, samenscholingen en veel onderhoudskosten voor de gemeente.
Antwoord college b&w ontvangen 15-1-2021
Bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden in het kader van het project 'Ruimte voor de Binnenstad' betrokken bij de verdere uitbreiding van het autoluwplusgebied van de binnenstad. ln dit project zal uiteraard met de belanghebbenden van gedachten worden gewisseld over de diverse wensen ten aanzien van de invulling van dit gebied en de kwaliteitsimpuls.
Zo ziet autoluw er uit op OD
Afgedankte bankstellen als zitjes
Nieuwe vragen en opmerkingen 23 december 2020 (>>Top webpagina)
- Wij hebben inmiddels vernomen, dat alleen in de Prinsenhofgarage plaatsen voor bewoners te huur zijn. Dat betekent, dat je na laden-lossen op de Westvest voor een parkeerplaats zo dicht mogelijk bij je woning 1.8 km enkele reis moet omrijden als je de afstand in de garage meerekent en vervolgens minstens 12 minuten lopend onderweg bent naar huis, omdat je de afstand in de garage ook moet meerekenen. Dit is bijna niet te doen en bovendien onnodig milieuvervuilend.
Antwoord 18/02/21
Op dit moment zijn er in de Zuidpoortgarage alleen plaatsen voor bewoners met een tweede en volgende auto beschikbaar. In de Prinsenhofgarage zijn naast plaatsen voor tweede en volgende auto’s ook plaatsen voor de eerste auto van bewoners beschikbaar. In de loop van dit jaar, als duidelijk is hoe de tweede en volgende auto’s verdeeld zijn over de parkeergarages, worden ook parkeerplaatsen voor eerste auto’s in de Zuidpoortgarage beschikbaar gesteld. Op dit moment is namelijk nog niet alle beschikbare capaciteit voor bewoners in de Zuidpoortgarage uitgegeven. De verdeling van deze plaatsen wordt besproken in het project Ruimte in de Binnenstad. Het voornemen is om de bewoners van het autoluwplusgebied en het uitbreidingsgebied autoluwplus als eerste de mogelijkheid te bieden om een goedkoop garageabonnement te nemen, op vrijwillige basis. Als het maximale aantal uit te geven garageabonnementen niet wordt bereikt, dan krijgen de overige bezitters van bewonersstraatparkeervergunningen in de binnenstad de optie om over te stappen. Bewoners in het (toekomstige) autoluwplusgebied kunnen er ook voor kiezen de straatparkeervergunning te behouden. Dit betekent wel dat op grotere afstand buiten het uitgebreide autoluwplusgebied geparkeerd moet worden.
In het project Ruimte in de Binnenstad zal de uitbreiding autoluwplus, de invulling van de vrijgekomen ruimte en de kwaliteitsimpuls nader uitgewerkt worden. Ook het voornemen om bewoners van het (toekomstige) autoluwplusgebied als eerste de mogelijkheid te bieden om gebruik te maken van de resterende garageplaatsen zal in dit project verder verkend worden. Deze onderwerpen zullen ook aan de orde komen in het participatietraject van het project Ruimte in de Binnenstad.- De Prinsenhofgarage heeft momenteel in deze coronatijd doordeweeks overdag rond de 300 plaatsen vrij. Dus lang niet de 525 benodigde plaatsen. Als straks het toerisme weer toeneemt en museum de Prinsenhof een succesvolle tentoonstelling heeft als "Pieter de Hooch", is het leed voor de bewoners niet te overzien.
Antwoord 18/02/21
Zie aanvullende reactie op vraag 4.- Bezitters van een electrische auto zijn helemaal de klos als zij in de garage gaan parkeren. Na het opladen zijn zij minstens 24 minuten extra kwijt om de auto te verplaatsen. Dat is geen stimulans om een electrische auto te nemen.
Antwoord 18/02/21
Zie het antwoord op vraag 7 gegeven op 18/9/20.- Op de Westvest zijn nu twee oplaadplaatsen in vergunningengebied gekomen. Omdat je dan een vergunning voor gebied B hebt om daar gebruik van te maken, kan je geen vergunning voor de garage krijgen. De auto na het laden verplaatsen kan straks ook niet, omdat er geen parkeerplaatsen meer zijn. Waarom dan oplaadplaatsen voor electrische auto's maken?
Antwoord 18/02/21
In de parkeergarages zijn oplaadpunten beschikbaar. Als gebruik gemaakt wordt van een parkeergarageabonnement is het niet meer nodig om op de Westvest op te laden. Als de uitbreiding van het autoluwplusgebied ook de Westvest gaat omvatten, dan zal de oplaadplaats voor elektrische auto’s aan de Westvest mogelijk ook verplaatst gaan worden naar een andere locatie in de binnenstad. In het project Ruimte in de Binnenstad zal dit nader uitgewerkt worden.Een aantal ouderen (vooral dames) in onze VvE's vinden het geen veilig gevoel om 's avonds laat van de Prinsenhofgarage naar huis te moeten lopen. Ook het OV wordt later op de avond om deze reden (naast corona) vermeden. Dit geldt ook voor de veelal oudere gasten van ouderen.
Antwoord 18/02/21
In het project Ruimte in de Binnenstad zullen we ook de veiligheidsaspecten van uitbreiding van het autoluwplusgebied meenemen en bespreken. Bewoners van het potentiële uitbreidingsgebied van autoluwplus worden niet verplicht een garageabonnement te nemen. Bewoners in het (toekomstige) autoluwplusgebied kunnen er ook voor kiezen de straatparkeervergunning te behouden. Dit betekent wel dat op grotere afstand buiten het uitgebreide autoluwplusgebied geparkeerd moet worden.Met punt 8 en 27 moet in onze ogen meer rekening worden gehouden om te voorkomen, dat oudere bewoners van de binnenstad in een sociaal isolement raken.
Antwoord 18/02/21
Dank voor deze aandachtspunten. Uiteraard willen wij ook voorkomen dat oudere bewoners van de binnenstad in een sociaal isolement raken. Deze onderwerpen zullen we zeker terug laten komen in het project Ruimte in de Binnenstad.
Nieuwe vragen en opmerkingen 27 januari 2021 (>>Top webpagina)- In antwoord van B. Crijnen wordt gesteld, dat met de Zuidpoort en Prinsenhofgarage een aanvaardbaar alternatief wordt geboden. Op 20 oktober 2020 ontvangen wij van E. Bavelaar een e-mail, dat de Zuidpoort voor 1e parkeervergunninghouders niet meer tot de mogelijkheden behoort. De kortst mogelijke looproute over trottoir bedraagt rond de 820 - 850 meter voor de bewoners van de Westvest en Kethelstraat naar de eerste ingang van de Prinsenhofgarage. Daarmee worden de maximale normen genoemd in de Nota parkeernormen 2018 overschreden, zeker als de gemiddelde afstand in de garage zelf ook meegerekend wordt.
Amtwoord 18/02/21
Zie het antwoord op vraag 23. Op dit moment kan de 1e bewonersvergunning niet worden ingewisseld voor een plaats in de Zuidpoortgarage. Later dit jaar wordt dit wel mogelijk. De wijze waarop de verdeling van de beperkte ruimte in de Zuidpoortgarage plaats vindt zal besproken worden in het project Ruimte in de Binnenstad.- Het is de bewoners onbegrijpelijk, dat zij naar de Prinsenhofgarage worden verwezen, terwijl deze garage gezien de afstand bij voorkeur geschikt is om OD noord, Noordeinde en Voorstraat autoluw te maken. Of worden deze bewoners straks doorverwezen naar de Zuidpoortgarage?
Antwoord 18/02//21
Zie de reacties op de vragen 23 en 29.- Bij de VvE Kethelstraat wonen al meer dan 30% van de eigenaren niet meer in de woningen. De woningen worden gekocht door ouders van studenten en investeerders en dit proces verloopt heel hard. De slechte parkeervoorzieningen zijn hier zeker een oorzaak van. Voor bewoners, die meerdere malen per dag gebruik moeten maken van de auto, wordt de binnenstad onbewoonbaar.
Antwoord 18/02/21
In de kwaliteitsimpuls die de gemeente voor dit gedeelte stad voor ogen heeft wordt meer ruimte voor voetgangers, fietsers en een prettige leefomgeving als belangrijker gezien dan het voor de deur parkeren van de auto.
De binnenstad biedt ook andere kwaliteiten door het grote voorzieningenaanbod op loopafstand, waarvoor de auto niet voor gebruikt hoeft te worden.
Nieuwe vragen en opmerkingen 12 april 2023 (>>Top webpagina)
- De geconstateerde totaalbezetting van alle garages in Delft op zaterdag 18 februari alles vol om 14.36 uur. Op 25 februari 14.04 7 plaatsen in totaal. Op 25 maart 14.21 uur alleen in de Prinsenhof garage 37 plaatsen. Op 8 mei idem totaal 35 plaatsen. Op zaterdagmiddagen bij slecht weer zijn er tussen 14.00 en 16.00 maximaal 180 plaatsen vrij in alle garages totaal. Dat is verre van voldoende om minstens 300 plaatsen om de zuidelijke binnenstad autoluw te maken. Conclusie plaatsen tekort in Delft op zaterdagmiddag met als gevolg dat bewoners niet kunnen parkeren en schade voor de middenstand.
- In de Prinsenhofgarage zijn doordeweeks 's middags over het algemeen 170 tot 200 plaatsen vrij. Niet voldoende om de minimaal 300 plaatsen op te vangen. Als extreem voorbeeld op 18, 19 en 20 februari waren er in de Prinsenhofgarage 's middags helemaal geen plaatsen vrij. Dat betekent na voorgesteld autoluw maken parkeerproblemen voor bewoners, Prinsenhofmuseum en bezoekers stadhuis. 's Nachts zijn er 200 tot 270 plaatsen vrij. Ook dat zal regelmatig niet genoeg zijn om de bewoners in de Prinsenhofgarage te laten parkeren.
- Volgens antwoord op punt 7 zijn de oplaadplaatsen bij de uitgang gesitueerd. Voor de bewoners van Westvest/Kethelstraat betekent dit bij autogebruik 20 minuten lopen en 20 minuten teruglopen en vervolgens komen er dan 40 minuten bij om de auto na opladen te verplaatsen. Totaal dus 80 minuten. Dit is niet erg stimulerend om een electrische auto aan te schaffen.
- Stel dat de Prinsenhofgarage vol is. Dan hebben de vergunninghouders geen ander alternatief dan in de rij te gaan staan tot er een plaats vrij komt, omdat zij nergens anders meer kunnen / mogen parkeren. Dit gaat tot files voor de garage leiden, die het doorgaand verkeer blokkeren.
Bij de Zuidpoortgarage is er al sprake van filevorming op zaterdagmiddag, waar vergunninghouders voor de garage de dupe van zijn. Bij de Prinsenhofgarage is de opstelstrook veel korter en zal de file eerder de doorgaande weg blokkeren. Dat zal elke middag gebeuren, omdat er dan minstens 100 plaatsen tekort zullen zijn.
- Voor de bewoners van de Westvest / Kethelstraat is het minstens 12 minuten lopen tot de ingang van de garage. Kan ook 20 minuten zijn, indien er slechts vrije plaatsen zijn bij de ingang. Gemiddeld meer dan 16 minuten lopen is waarschijnlijk, omdat de plaatsen bij het stadhuis, station en binnenstad het eerst bezet zullen zijn. Dit is niet te doen voor ouderen en minder validen, maar ook niet voor ondernemers die van huis uit werken en regelmatig klanten moeten bezoeken.
- Om gezien de grote afstand minder naar de Prinsenhofgarage te hoeven lopen zullen bewoners zoveel mogelijk ritten combineren, waardoor de auto vaker in de garage zal staan Van dubbelgebruik (zie antwoord punt 4) zal dan ook veel minder sprake zijn, dan waar door de gemeente is uitgegaaan.
- De kwaliteit van het openbaar vervoer loopt door verschillende oorzaken achteruit. Voor bezoek aan grote steden nog steeds prima, maar als je een reisdoel in de regio hebt hopeloos en duur. Zeker als je met meerdere personen reist is de auto veel goedkoper en heb je als 65+ tenminste een zitplaats. Er wordt niet meer opgestaan voor ouderen. De bewoners behouden om deze reden vaak de auto aan naast het gebruik van het openbaar vervoer. Ook de deelauto (zie punt 10) is niet zo aantrekkelijk als aanvankelijk verondersteld. Kortom openbaar vervoer en deelauto's leiden (nog lang) niet tot minder vraag naar parkeerplaatsen.
- De bezoekersvergunning wordt door veel bewoners zeer gewaardeerd. Wegvallen zal voor velen een vermindering van sociale contacten als gevolg hebben. De dichtstbijzijnde parkeermogelijkheid wordt voor de Westvest/ Kethelstraat de Zuidpoortgarage. Duur en ver weg. Dit doet des te meer pijn omdat in de directe omgeving (van Leeuwenhoekpark en Nieuwe Gracht) wel plaatsen voor bezoekers zijn gemaakt, terwijl zij beschikken over eigen garages. Ook de wijk Delftzicht op 70 meter afstand biedt mogelijkheden voor bezoekers, maar helaas niet voor ons.
- Bij het doorlezen van de antwoorden op de vragen 1 t/m 31 blijkt overduidelijk dat de mening van de gemeente van belang is en de bewoners er niet toe doen. De bewoners en bewonersverenigingen pleiten er voor om alles ongewijzigd te houden. De overlast van fietsers (rijdend en geparkeerd) in de binnenstad is veel groter dan van auto's. Misschien valt te overwegen de binnenstad alleen voor bewoners en hun bezoek per auto toegankelijk te maken. Dan zijn wij het overbodig zoekverkeer kwijt en bovendien de bezoekers van de coffeeshops (Achterom) die hun auto te pas en te onpas parkeren.
- In het antwoord op vraag 20 "Wij nodigen u van harte uit om te participeren in dit traject " heeft schrijver positief gereageerd per e-mail op 27-1-2021 (zie documenten) en vervolgens nooit meer iets gehoord. Dat geeft nogmaals aan hoe belangrijk de mening van bewoners is.
Documenten (>>Top webpagina)
14-5-2018 Nota parkeernormen gemeente Delft
19-11-2019 Regels omtrent het gebruik van parkeerplaatsen en de verlening van vergunningen.
3-7-2020 brief Oude en Nieuwe Delf aan raad over parkeertransitie
20-7-2020 Regels perkeerregulering en belasting (Parkeerverordening Delft 2020)
14-9-2020 e-mail aan wethouder Huijsmans via bovenstaande webpagina
18-9-2020 antwoord B. Crijnen namens Huijsmans verwerkt op webpagina
8-10-2020 e-mail aan Huismans en Crijnen met reacties en nieuwe vragen 16-23
13-10-2020 Regeling parkeergarages
20-10-2020 e-mail E. Bavelaar, dat 1e parkeervergunning alleen in de prinsenhofgarage terecht kan en zo mogelijk ook nog beperkt.
30-10-2020 Herinnering aan Huijsmans en Crijnen wegens niet reageren
23-12-2020 e-mail aan alle raadsleden over onbeantwoorde vragen
14-1-2021 antwoord college B&W op vragen 16-23
27-1-2021 e-mail aan gemeenteraad en wethouder met reactie op antwoord college B&W 14-1-2021
18-2-2021 antwoorden B. Crijnen op e-mail 27-1-2021
12-4-2023 e-mail aan wethouder Huijsmans kopie college en raad
|
|