Parkeren Kethelstraat en Westvest

Op 12 april 2023 hebben wij vragen aan de wethouder Frank van Vliet gesteld. Op 13 mei 2023 stuurt Francis Nauman ons een e-mail dat er de Q&A lijst komt met de meeste antwoorden op onze vragen. Deze lijst van 2 juni 2023 geeft echter nauwelijks een bevredigend antwoord op onze vragen. Inmiddels zijn er wel wat zaken duidelijk geworden en hebben wij onze lijst met vragen aangepast, ook met nieuwe vragen.
Op 8 augustus 2023 verzoek gehad van Francis Nauman om "Gaarne een reactie op onderstaande punten:" om te zetten in concrete vragen. Bij deze op 4 september een aangepaste vragenlijst.

  1. In het mobiliteitsplan 2040 staat dat het streven is om de hele binnenstad autoluw te maken ten behoeve van de leefbaarheid en bezoekers. Daarvoor moeten op den duur 2000 straatparkeerplaatsen gaan verdwijnen. Tevens staat in dit mobiliteitsplan dat de huidige parkeergarages bedoeld zijn voor bezoekers. In het mobiliteitsplan staat niet waar in 2040 dan deze 2000 auto's van bewoners kunnen parkeren. Kunnen er wat meer of minder zijn, maar de bewoners mogen toch op zijn minst verwachten, dat de gemeente een reëel plan heeft, zoals bijvoorbeeld parkeergarages voor bewoners. Voor de binnenstad zuidwest valt te denken aan de Gasthuisplaats. De Prinsenhofgarage is qua loopafstand in de toekomst meer geschikt voor de Voorstraat en Oude Delft noord. De juiste volgorde lijkt ons eerst goede parkeerplaats op reële loopafstand en dan pas aan autoluw denken.
    Vraag 1a: Een toelichting op de plannen van de gemeente, die nergens onderbouwd worden, hoe men denkt in 2040 die 2000 auto's kwijt te raken?
    Vraag 1b: Wat is de motivatie om niet de bewoners van de Voorstraat en OD naar de Prinsenhofgarage te verwijzen?

  2. Volgens het mobiliteitsplan 2040 zijn de huidige parkeergarages bedoeld voor bezoekers. Het onderbrengen van bewoners in deze garages is dan ook in strijd met dit mobiliteitsplan 2040. Zeker nu het in 2023 op zaterdagmiddag regelmatig voorkomt dat de Zuidpoortgarage vol staat en op sommige dagen ook alle andere garages. Daar de bewonersplaatsen in de garages min of meer gegarandeerd zijn een ongelooflijke schade op de beste dag voor de middenstand.
    (Ter illustratie: de geconstateerde totaalbezetting van alle garages in Delft op zaterdag 18 februari alles vol om 14.36 uur. Op 25 februari 14.04 7 plaatsen in totaal. Op 25 maart 14.21 uur alleen in de Prinsenhof garage 37 plaatsen. Op 27 april alles vol. Op 8 mei idem totaal 35 plaatsen. Op zaterdagmiddagen bij slecht weer zijn er tussen 14.00 en 16.00 maximaal 180 plaatsen vrij in alle garages totaal.)
    Vraag: Hoe wordt dit probleem voor de middenstand dat ook in strijd is met het mobiliteitsplan opgelost?

  3. De bewoners begrijpen dat een winkelgebied bij voorkeur autoluw is. Binnenstad zuidwest is echter een bewonersgebied en de bewoners zitten er niet op te wachten er een toeristische trekpleister à la Amsterdam van te maken of terrasjes ingericht met oude bankstellen voor studentenhuizen met de daar bij behorende nachtelijke overlast. En niet te vergeten de overlast van fietsen. De handhaving hierop laat tot op heden veel te wensen over.
    Vraag: Wat zijn de concrete plannen om veel beter op deze overlast te handhaven in de toekomst?

  4. De Westvest voldoet in geen enkel opzicht aan de overwegingen om de binnenstad autoluw te maken. De omgeving is eerder te vergelijken met de nieuwbouw op de Nieuwe Gracht.
    Vraag: Waarom op de Westvest de parkeergelegenheid niet handhaven of verbeteren? In principe is er ongebruikte ruimte genoeg.

  5. In de Prinsenhofgarage zijn doordeweeks 's middags over het algemeen 170 tot 230 plaatsen vrij. Niet voldoende om de minimaal 300 plaatsen voor bewoners op te vangen. Ook het bezoek voor de bewoners (minimaal 100) moet straks in de garages worden opgevangen. Daar wordt helemaal geen rekening mee gehouden. Als extreem voorbeeld op 18, 19 en 20 februari waren er in de Prinsenhofgarage 's middags helemaal geen plaatsen vrij. De bewoners zouden dan gegarandeerde plaatsen hebben, maar dat betekent geen bezoekers voor Prinsenhofmuseum, Stadhuis, Museumhotel, enz.Volgens de ons bekende cijfers is de Prinsenhofgarage in 2022 maximaal 68% bezet geweest. Dat blijkt in 2023 toch regelmatig 100%.
    Vraag: Wij zouden graag een onderbouwing met recente cijfers zien hoe de gemeente deze plannen kan waarmaken?

  6. Volgens een eerder antwoord zijn de oplaadplaatsen bij de uitgang gesitueerd. Voor de bewoners van Westvest/Kethelstraat betekent dit bij autogebruik 20 minuten lopen en 20 minuten teruglopen en vervolgens komen er dan 40 minuten bij om de auto na opladen te verplaatsen. Totaal dus 80 minuten. Dit is niet erg stimulerend om een elektrische auto aan te schaffen.
    Vraag: Dit betekent voor bewoners Westvest/Kethelstraat met electrische auto's een loopafstand van 1.5 km. Dit is in strijd met de nota parkeernormen gemeente Delft 2018 van maximaal 800 meter. Hoe wordt dit probleem opgelost?

  7. De bewonersplaatsen zijn min of meer gegarandeerd, maar als de garages vol zijn gaan de bezoekers in de wachtrij staan en blokkeren daarmee de toegang voor de bewoners. Dan hebben de vergunninghouders geen ander alternatief dan in de rij te gaan staan tot er een plaats vrij komt, omdat zij nergens anders meer kunnen / mogen parkeren. Dit gaat tot files voor de garage leiden, die het doorgaand verkeer blokkeren.
    Zuidpoort Bij de Zuidpoortgarage is er al sprake van filevorming op zaterdagmiddag, waar vergunninghouders voor de garage de dupe van zijn. Bij de Prinsenhofgarage is de opstelstrook veel korter en zal de file eerder de doorgaande weg blokkeren.
    Vraag: Hoe gaat de gemeente voorkomen dat bewoners niet opgehouden worden door bezoekersfiles?

  8. Voor de bewoners van de Westvest / Kethelstraat is het minstens 12 minuten lopen tot de ingang van de garage. Kan ook 20 minuten zijn, indien er slechts vrije plaatsen zijn bij de ingang. Gemiddeld meer dan 16 minuten lopen is waarschijnlijker, omdat de plaatsen bij het stadhuis, station en binnenstad het eerst bezet zullen zijn. Dit is niet te doen voor ouderen en minder validen, maar ook niet voor ondernemers die van huis uit werken en regelmatig klanten moeten bezoeken.
    Vraag 8a: Dit betekent voor bewoners Westvest/Kethelstraat een gemiddelde loopafstand van 1.2 km. Dit is in strijd met de nota parkeernormen gemeente Delft 2018 van maximaal 800 meter. Hoe wordt dit probleem opgelost?
    Vraag 8b: Worden er voorzieningen getroffen voor ouderen en minder validen?

  9. Om gezien de grote afstand minder naar de Prinsenhofgarage te hoeven lopen zullen bewoners zoveel mogelijk ritten combineren, waardoor de auto vaker in de garage zal staan Van dubbelgebruik zal dan ook veel minder sprake zijn dan waar door de gemeente wordt uitgegaan.
    Vraag: Is er in de berekeningen rekening gehouden met deze mogelijkheid en zo ja hoe?

  10. De kwaliteit van het openbaar vervoer loopt door verschillende oorzaken achteruit. Voor bezoek aan grote steden nog steeds prima, maar als je een reisdoel in de regio hebt hopeloos en duur. Zeker als je met meerdere personen reist is de auto veel goedkoper en heb je als 65+ tenminste een zitplaats. Er wordt niet meer opgestaan voor ouderen. De bewoners houden om deze reden vaak de auto aan naast het gebruik van het openbaar vervoer. De deelauto is tot op heden niet zo aantrekkelijk als aanvankelijk verondersteld, mede omdat stilstaan op de bestemming ook behoorlijk geld kost. Kortom openbaar vervoer en deelauto's leiden (nog lang) niet tot minder vraag naar parkeerplaatsen.
    Vraag: Gaarne een visie van de gemeente?

  11. De bezoekersvergunning wordt door veel bewoners zeer gewaardeerd. Officieel blijft hij bruikbaar maar daarvoor is alleen de Zusterlaan geschikt voor ons. Dat gaat zeker leiden tot protesten van de bewoners aldaar. Wegvallen zal voor velen een vermindering van sociale contacten tot gevolg hebben. De dichtstbijzijnde parkeermogelijkheid wordt voor de Westvest / Kethelstraat de Zuidpoortgarage. Duur en ver weg. Dit doet des te meer pijn omdat in de directe omgeving (van Leeuwenhoekpark en Nieuwe Gracht) wel plaatsen voor bezoekers zijn gemaakt, terwijl zij beschikken over eigen garages. Ook de wijk Delftzicht op 70 meter afstand biedt mogelijkheden voor bezoekers. Wij voelen ons dan ook ernstig gedupeerd. Er wordt absoluut geen rekening gehouden met de leefbaarheid voor bewoners.
    Vraag: Hoe gaat de gemeente voorkomen, dat de bewoners van Westvest / Kethelstraat door de verregaande beperkingen in de bezoekersvoorzieningen niet in een sociaal isolement komen? Dit wordt door velen gevreest.

  12. Aannemers mantelzorgers en verplegend personeel worden na laden en lossen gedwongen hun auto's in de garage te parkeren. Klinkt logisch maar gezien de afstanden tot de garage in de praktijk nauwelijks werkbaar. Nu al krijgen wij offertes van aannemers met parkeerkosten, die wij nu nog kunnen oplossen met de bezoekersvergunning. Ook wordt het uurloon vergeten dat wij kwijt zijn aan de verloren tijd om de auto naar de garage te brengen. Dit maakt o.a de zorgkosten onnodig hoog.
    Vraag: Wordt er gewerkt aan oplossingen voor dit probleem?

  13. In de binnenstad zuidwest liggen meerdere hotels en kinderopvangcentra. Voor hen is het van belang dat bagage cq kinderen afgezet kunnen worden voor de ingang. Hiervoor telkens een ontheffing aanvragen is ondoenlijk zo niet onmogelijk.
    Vraag: Welke oplossing heeft de gemeente hiervoor in gedachte?

  14. E-bikes zijn steeds meer een alternatief voor de auto bij bezoek aan de binnenstad. Dezelfde e-bikes worden inmiddels ook steeds populairder bij fietsendieven. Om de binnenstad populair te houden voor het winkelend publiek zal er dan ook steeds meer behoefte ontstaan aan bewaakte fietsenstallingen in het winkelgebied en minder aan fietsnietjes in het bewonersgebied.
    Vraag: Zijn er concrete plannen voor bewaakte fietsenstallingen in het winkelgebied?

  15. De bewoners pleiten er voor om alles ongewijzigd te houden. De overlast van fietsers (rijdend en geparkeerd) in de binnenstad is veel groter dan van auto's. Overweeg de binnenstad alleen voor bewoners en hun bezoek per auto toegankelijk te maken. Dat voorkomt het vele zoekverkeer van toeristen en bevordert tevens het bezoek aan de parkeergarages en dus huuropbrengst, omdat er geen alternatief is. Lijkt ons een veel aantrekkelijker alternatief voor de bewoners en hun gasten. Een inrijverbod is veel duidelijker dan de huidige vergunninggebieden, die door de toeristen niet begrepen worden. Dan zijn wij het overbodig zoekverkeer kwijt en bovendien de bezoekers van de coffeeshops (Achterom) die hun auto te pas en te onpas parkeren. Kortom iedereen gelukkig.

Documenten (>>Top webpagina)

13-5-2023 E-mail van Francis Nauman dat hij aanspreekpunt is
8-10-2023 E-mail van Francis Nauman met steeds uitstel antwoorden

 


   
    VVE Kethelstraat 1-16
    p/a Kethelstraat 11
    2611 AG Delft
    t 06-37289618
    vve@kethelstraat.nl


Twitter